Thursday, March 19, 2009

Kulit paha gatal, keras dan hitam

Dr. Fatima Najla KM Muhd Jaafar

Doktor,
SAYA berusia 39 tahun, sudah berkahwin selama 12 tahun dan mempunyai dua orang anak. Masalah saya bermula selepas melahirkan anak kedua.

Saya mengalami kegatalan yang teramat sangat

di pangkal paha berdekatan dengan alat sulit. Kegatalan melampau menyebabkan saya terpaksa menggaru sehingga melecet dan akhirnya menyebabkan kulit di bahagian tersebut menjadi keras, kasar dan hitam.

Bagaimanakah caranya untuk memulihkan kembali keadaan kulit di bahagian paha tersebut? Diharap doktor dapat membantu kerana saya

terasa malu apabila bersama suami. Saya juga mengalami masalah keputihan. Kadang-kadang ia jernih tidak berwarna. Pada waktu lain pula berwarna kuning dan berbau. Saya tidak pernah berjumpa dengan doktor atas sebab malu.

- Kakak Maria, KL.

JAWAPAN:

Masalah yang anda hadapi adalah akibat jangkitan pada vagina, terutamanya melibatkan jangkitan kulat.

Seseorang wanita yang sudah mula bersetubuh lebih kemungkinan dapat infeksi kulat berbanding dengan seseorang wanita yang belum pernah bersetubuh.

Jangkitan kulat juga lebih ketara jika wanita berkenaan bertambah berat badan, terutamanya selepas melahirkan anak.

Jika pesakit menghidap kencing manis, jangkitan kulat mungkin susah dirawat jika penyakit kencing manis tidak dirawat dengan sewajarnya.

Bahagian kulit yang gatal, biasanya disebabkan oleh jangkitan kulat ini, jika digaru akan menjadi gelap dan keras.

Maka, krim yang sewajarnya perlu digunakan dan elakkan diri daripada menggaru. Masalah anda boleh dirawat dengan krim, pesari (ubat untuk diletakkan di vagina) atau ubat tablet makan untuk merawat kulat.

Juga elakkan menggunakan sabun untuk membasuh kemaluan, hanya gunakan air suam. Elakkan juga pakaian ketat dan jika suami anda ada apa-apa tanda mengalami jangkitan kulat, ia juga perlu dirawat.

Sumber : Utusan

No comments: